کد خبر: ۸۴۱۸۳۶
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۰
تعطیلی مدارس و فرودگاه‌ها

عکس| فعالیت آتشفشان پوپوکاتپتل مکزیک به مرحله هشدار قرمز رسید

فعالیت آتش‌فشان پوپوکاتپتل مکزیک درحالی به مرحله هشدار قرمز رسیده است که خاکستر‌های حاصل از آن مدارس و فرودگاه‌های شهر‌های اطراف این آتش‌فشان را به تعطیلی کشاند.
عکس| فعالیت آتشفشان پوپوکاتپتل مکزیک به مرحله هشدار قرمز رسید
آفتاب‌‌نیوز :

دولت مکزیک صبح سه‌شنبه (به وقت محلی) در توییتی اعلام کرد که در حال حاضر امکان پیش‌بینی روند آتی فعالیت آتش‌فشان پوپوکاتپتل وجود ندارد، اما همچنان گاز و خاکستر‌های آتش‌فشانی از دهانه آن در حال خارج شدن است.

به گزارش فاکس نیوز، در این بیانیه آمده است: در طول ساعات گذشته ثبت لرزه‌هایی با دامنه‌های متغیر در مناطق اطراف این آتش‌فشان همچنان ادامه داشته است.

آتش‌فشان پوپوکاتپتل در حدود ۷۰ کیلومتری مکزیکوسیتی پایتخت مکزیک قرار دارد و یک آتش‌فشان استراتو (stratovolcano) است. آتش‌فشان استراتو که به عنوان آتش‌فشان مرکب نیز شناخته می‌شود، آتش‌فشانی مخروطی شکلی است که توسط لایه‌های زیادی از گدازه و تکه‌های سنگ و ذرات خارج شده از عمق زمین در جریان فوران‌های قبلی که به مرور سخت شده، ساخته شده است.

بعدازظهر دوشنبه (به وقت محلی) نیز گزارش شد که فرودگاه بین‌المللی هرمانوس سردان به دلیل وجود خاکستر‌های آتش‌فشان در باند فرودگاه، فعالیت خود را متوقف کرده است. این امر پس از آن صورت می‌گیرد که دو فرودگاه اصلی مکزیکوسیتی هم در روز شنبه به دلیل خاکستر‌های آتش‌فشان به طور موقت تعطیل شده بودند.

همچنین پروتکل‌های هشدار در واحد‌های بیمارستانی و درمانی به دلیل رسیدن به مرحله هشدار فعال شده است.

شرکت ملی برق مکزیک نیز اعلام کرد که آماده است تا با اثرات احتمالی بر عرضه برق در ایالت‌های پوئبلا و تلکسکالا به دلیل فعالیت‌های آتش‌فشانی مقابله کند.

از ساکنان این مناطق خواسته شده است تا به آتش‌فشان نزدیک نشوند.

کوه ۵۴۰۰ متری آتش‌فشان پوپوکاتپتل بیش از یک هفته است که به طور فزاینده‌ای فعال شده و دود و خاکستر ناشی از آن سبب کاهش دید در مناطق اطراف آن شده است.

به گفته اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده، توده دود و خاکستر ناشی از این آتش‌فشان بیش از صد‌ها کیلومتر به سمت شرق و بر روی خلیج کامپچه گسترش یافته است.

مدارس در ده‌ها شهرداری در سه ایالت تعطیل و تمرین تخلیه روز سه‌شنبه برگزار شد.

وزارت دفاع مکزیک اعلام کرد که آماده فعال کردن ۶ هزار و ۵۰۰ سرباز است و پناهگاه‌هایی نیز در حال آماده‌سازی است.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس جمهور مکزیک روز دوشنبه اطمینان داد: ما در کنار مردم ایستاده‌ایم.

آتش‌فشان پوپوکاتپتل در سال ۱۹۹۴ پا به عرصه وجود گذاشت و دوره‌های فعالیت بیشتری را از سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ و ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ تجربه کرده است.

حدود ۲۵ میلیون نفر در مناطق اطراف کوه ۵۴۰۰ متری این آتشفشان زندگی می‌کنند.

عکس| فعالیت آتشفشان پوپوکاتپتل مکزیک به مرحله هشدار قرمز رسید

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین